Refoveilingen

Mijn column in het RD van 7 mei.

Op Vakantieveilingen.nl worden vakanties geveild. Duidelijk. Onder het motto ‘Altijd wat te doen’ is er wel een bepaalde vervaging opgetreden: het gaat niet alleen om vakanties, maar ook om etentjes, uitjes en wat dies meer zij. Kennelijk moet je ‘vakanties’ ruim opvatten.

Maar als Vakantieveilingen hoofdzakelijk vakanties veilt, wat kun je dan van Refoveilingen.nl verwachten? Is het nu al zo ver dat refo’s bij opbod worden verkocht? Toch niet. Het gaat niet om veilingen ván, maar om veilingen vóór refo’s. Reformatorische bedrijven en klanten kunnen namelijk bij de gewone veilingsites niet terecht, zo legde de initatiefnemer uit in Trouw. Je neemt immers nogal een risico als je meebiedt op een etentje en ter plekke tot de ontdekking komt dat je het restaurant toch niet verantwoord vindt, vanwege de muziek. Dat geldt zeker als er kinderen bij zijn.

Maar ja, is dat niet juist het aardige van zo’n veiling: dat je iets onverwachts kunt tegenkomen? Natuurlijk kan het ook tegenvallen, maar dat is de keerzijde van de charme van de verrassing. En je moet toch wel tamelijk wereldvreemd zijn om niet ongeveer de sfeer van een gelegenheid te kunnen inschatten. Nu kun je dus gegarandeerd in een ‘verantwoorde sfeer’ terecht komen. Benieuwd of je je geld ook terugkrijgt als er onverhoopt toch… ja, wat precies gebeurt? En wie dat wilde, kon toch al naar de bekende refo-eetgelegenheden, campings en dergelijke?

Natuurlijk is het gewoon een kwestie van de markt, van vraag en aanbod bij elkaar brengen. Slim. De economie kan wel wat refo gebruiken.

Toch word ik eerder verdrietig dan vrolijk van deze omgekeerde gettovorming. Niet eens omdat ook op refoveilingen met een gezinskaartje maximaal vier kinderen beschermd kunnen worden tegen kwade invloeden. Maar vooral omdat de terugtrekkende beweging en het organiseren van je eigen segregatie zo ver af staat van de inhoud van het reformatorische geloof. Uit het Nieuwe Testament krijg je de indruk dat christenen zich juist mengden onder niet-christenen. Ze hadden namelijk goed nieuws, het Evangelie, dat ze wilden delen. Ze hoefden hun uitsluiting dan ook niet zelf te organiseren; dat deden anderen wel voor hen.

Op het moment dat ik dit schrijf, is de ‘refoveiling van de dag’ een verblijf in een stacaravan of safaritent op camping ’t Beloofde Land. Je verzint het niet. Natuurlijk gaan we niet echt op safari, maar we doen een beetje alsof, in een tent. En het beloofde land, dat vindt de ware refo op de camping. Hopelijk is de tent genoeg verankerd, anders waait het hele spul misschien nog wel weg. En wat blijft er dan over?

Advertenties
Geen categorie

18 gedachtes over “Refoveilingen

  1. Het kan best zo zijn dat het reformatorische geloof (rare term, eigenlijk) deze handelswijze niet voorstaat, maar sinds jaar en dag doet het gros van de refo gemeenschap niets anders dan het eigen ghetto versterken. En misschien kun je het andersom net zo goed als bescherming beschouwen: ik moet er niet aan denken dat ik nietsvermoedend een pizza naar binnen zit te schuiven en ineens een gezang op hele noten voorbij hoor komen. Lang leve de segregatie!

  2. De schrijver heeft wellicht weinig inzicht in de Refowereld? Een ‘echte’ refo zou nl nooit naar camping ’t beloofde land gaan, dat is een heel andere identiteit.
    Kaartjes voor Omniversum aanschaffen bevordert m.i. ook de segregatie niet; de ‘echte’ refo heeft ook moeite met filmbeelden. Ik heb ze gewoon aangeschaft omdat ik dan nog wat overhou om op de terugweg even langs de MC Donalds te rijden. Ook niet echt segregeren geloof ik….

    • Dus eigenlijk moeten we Refoveilingen.nl als een manier zien om de refowereld open te breken en naar buiten te laten treden? 😉

      Inderdaad: ’t Beloofde Land is nog lang geen Schoolzicht, en de dia’s in het Omniversum volgen elkaar wel érg snel op…

  3. Geachte dr. A. Huijgen,

    Graag wil ik reageren op uw column in het Reformatorisch Dagblad van 7 mei jongstleden, en in het bijzonder op uw vaststelling van “omgekeerde gettovorming”.
    Ik ben dooplid van de Christelijke Gereformeerde Kerk, waar u ook deel van uitmaakt. Bewaar het Pand-gemeente noemt men dat, geloof ik. Ik vind het nogal treffend dat juist iemand uit mijn eigen kring zich zorgen maakt om ‘omgekeerde gettovorming’. Deze zorg leeft volgens mij niet in de reformatorische gezindte.

    Mijn enige kritiek op de reformatorische gezindte is dat zij zich opsluiten. We sturen onze kinderen naar een reformatorische basisschool, het liefst een reformatorische middelbare school, en als het even kan daarna naar de CHE, Driestar of Hoornbeeck. We zonderen ons af door geen lid te worden van een sportvereniging, of algemene muziekvereniging. Want waar reformatorische mensen mee bezig zijn is slechts het bewerkstelligen van comfort in tegenstelling tot wat volgens mij bedoeld wordt met ‘strijdperk des levens’. ‘Het zout der aarde’ is zout voor onszelf geworden. Wij laten onze kinderen 25 kilometer fietsen naar het Lodenstein. Wij zijn geen lid van een sportvereniging, omdat daar asociale mensen rondlopen, die bier drinken en vloeken.
    Even een persoonlijke ervaring van mij. In de tijd dat ik nog naar de JV van de Ger. Gem. moest, werd mij verteld dat voetbal slecht voor je is, omdat je kans loopt op blessures (uiteraard waar), en dat je op dat soort plekken niet hoort te zijn. Ik moest mijzelf de vraag stellen of ik in de voetbalkantine kon zijn als Jezus terugkwam. Inmiddels zit ik al jaren op voetbal. Bij een voetbalvereniging die zelfs onder voetbalmensen een slechte reputatie heeft. Veel woonwagenkampbewoners zijn lid. En dat is niet het volk dat je als netjes kunt bestempelen. Ik kan u vertellen, dat op een voetbalvereniging bier gedronken wordt, en gevloekt. Toch ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen bij de Ger. Gem. fout zaten. Mijn voetbalteam bestaat uit overwegend christelijke jongens. Natuurlijk lopen wij niet met de bijbel in de hand door de kantine. Laten we het niet mooier maken dan het is. Toch staan wij binnen de club op een goede manier bekend. Nu is in mijn geval de situatie dat ik met christelijke vrienden op voetbal ben gegaan. Dat maakt het eenvoudig. Het was de enige manier om toestemming te krijgen van mijn ouders (!). In je eentje kan je echter ook een verschil maken. Al zal dat niet altijd makkelijk zijn. Dat begrijp ik wel.

    Als ik eerlijk ben, ben ik niet enthousiast over de reformatorische wereld. Wat voor mij als een paal boven water staat is dat de meeste reformatorische mensen lekker in hun eigen wereldje willen leven. Moeilijke en niet-comfortabele situaties vermijden, en dus kiezen voor de weg met de minste weerstand.
    Ik kan niet begrijpen waarom er zo weinig aandacht is voor dit punt in de reformatorische wereld. Waar begaf Jezus zich? Bij vrome mensen of bij hoeren, dieven en andere mensen met een bedenkelijke reputatie. Uw treurnis over ‘omgekeerde gettovorming’ is voor mij wel een lichtpuntje in de duisternis. Toch vind ik dat uw standpunt een beetje verdekt is in uw column. Eigenlijk gaat de column over refoveilingen. En natuurlijk weet u dat reformatorische mensen niet van verrassingen houden. U noemt zelfs de veiling van de dag. En als je goed leest, kom je erachter dat u zich zorgen maakt over ‘omgekeerde gettovorming’.
    Het is wachten op het moment dat boegbeelden, zoals u er waarschijnlijk een bent, columns gaan schrijven met stevige teksten. Wat als je voor Gods troon verschijnt, en God vraagt je wat je gedaan hebt om invulling te geven aan ‘het zout der aarde’. Moeten reformatorische mensen dan niet een antwoord schuldig blijven?

    Met vriendelijke groet,
    Bart van Iperen

    • in 1 woord prachtig! Mooi verwoord! Ik ben zelf opgegroeid in een refo gezin en doe nu al jaren niks meer aan het geloof. mede door dit soort dingen. Regels verzinnen die er niet zijn. God heeft niet voor niks ” MAAR” 10 geboden gegeven en gezegd hier gaan jullie je al niet aan houden en ” de refo’s” binnen aan elk gebod nog 10 extra regels….
      begeeft je onder de mensen en laat op een goede manier zien waar je voor staat!!!!!!

      • Ja, refo’s hebben allerlei specifieke regeltjes. Als zij die niet kunnen onderbouwen, noemen ze het traditie. Als ze aanwezig moeten zijn in de maatschappij, wat gewoon de plicht is van een christen, verstoppen zij zich. Op eigen campings, scholen enzovoort. Zelfs zo erg dat er in Veenendaal een sportschool is, die wordt gerund door refo’s. Wat denk je? Opeens sporten refo’s massaal (wat ik uiteraard aanmoedig:P)
        Graag zou ik nog wel een reactie krijgen van dhr. Huijgen.

    • Hier is dan mijn reactie. Zoals uit mijn column blijkt, heb ik ook moeite met het terugtrekken in eigen kring alleen, al ben ik ook overtuigd van bijvoorbeeld het nut van reformatorisch onderwijs en toerusting.

      Ik vond het wel aardig om te lezen dat mijn column kennelijk nog niet als ‘stevige tekst’ kon gelden, terwijl ik het gevoel dat ik al tamelijk stevige bewoordingen gebruikt heb. Hoe dan ook moeten we volgens mij niet denken in boegbeelden en ook niet in karikaturen (alsof alle reformatorische mensen zich willen afschermen van de maatschappij). Wel kunnen we ons eenvoudig inzetten op de plek waar we ons bevinden.

  4. Een column uit mijn hart gegrepen.. Gevoelens die ik zelf had, zijn op papier gezet door een ander! Mooi verwoord!

  5. Geachte schrijver en reageerders,

    Het begrip “preken voor eigen parochie” heeft een wat dubieuze betekenis, dat blijkt wel weer…

    Een en ander uit deze discussie hangt natuurlijk vooral af van het godsbeeld wat je hebt.
    Deze discussie zou wat dat betreft dus best op een iets dieper niveau gevoerd mogen worden.

    Hoewel, echt blanco en op de kern zoeken wie God is en wat jij je geeft en van je gewacht? Dat strookt natuurlijk niet met de Tradities van de reformatorische gezindte. Gezien het woord TRADITIES in “onze kringen” zo mogelijk met nog grotere hoofdletters geschreven wordt dan de naam JHWH….

    Met groet,

    Eric

  6. Handelingen 8:1-4
    Ze werden door een vervolging uit elkaar gejaagd!
    Zij dan, die overal verspreid waren, trokken het land door en verkondigden het Woord!

    En die verkondiging heeft veel vrucht gedragen!

    Het bestuur van de (refo)school, waarop ook onze kinderen zaten, vond het nodig om protocollen in te voeren, waardoor kinderen van ongelovige ouders niet meer op die school terecht konden.
    Die kinderen werd zo de verkondiging van het Evangelie van onze Heere Jezus Christus welbewust onthouden!

    Dat isolement, wat een inperking inhoudt voor het functioneren als een lichtend licht en een zoutend zout, is inderdaad volledig in tegenstrijd met de opdracht van de christen!

    En het doet me groot verdriet dat, van de meest trouwe kerkgangers van Nederland, er zo velen zijn die heel behoudend zijn!
    Maar als je diezelfde behoudende kerkgangers vraagt: Ben je ook behouden door het bloed van de Heere Jezus Christus?
    Dan helaas valt er vaak een angstig stilzwijgen!
    Het achterwege blijven van het antwoord is een stilzwijgende ontkenning!
    Laat staan dan dat men een getuige van onze Heiland en Verlosser durft te zijn!

    Van dat uitgaan in deze wereld en de oproep om getuige van Jezus te zijn, daarvan sprak gisteren
    ds. G.A. van den Brink op een bijzondere en indringende wijze:

    http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=447

    En voor hen die beseffen dat ze wel behoudend zijn maar nog niet behouden en toch de weg tot behoud zoeken:

    http://www.bekering.nl

    .

      • Mee oneens!

        Ik zie “de wereld” niet graag van het ene kwaad in het andere kwaad vallen door ze te “bekeren” tot een religie waarin de reddende werking van Christus’ bloed niet diezelfde werking toegedicht wordt als in het NT staat beschreven.

        Met andere woorden, laat de “refo’s” “hun geloof” maar lekker exclusief houden….

        Dan is toch iedereen tevreden?

        Het is alleen een beetje jammer dat de muren om deze gemeenschap heen van beide kanten gesloten zijn. Stap je als (jongere) refo uit het kringetje, dan liggen aan eerwraak gerelateerde praktijken op de loer.

        Maar, zoals ik al eerder aankaartte, dit gesprek zou eigenlijk over de onderliggende, de diepere laag moeten gaan. Maar daarvoor moet je wel open naar Het Woord kijken en argumenten als “maar dan is het einde zoek” als belachelijk willen beschouwen. Boerenwijsheid en religie gaan namelijk meestal niet goed samen…

      • De reddende werking van het bloed van de Heere Jezus Christus wordt hier door niemand ontkent! En als refo´s voor zich persoonlijk geloven in dat bloed, dan zullen wij elkaar eenmaal ontmoeten! Dat laat echter onverlet dat alle gelovigen, zolang we hier beneden zijn, de opdracht hebben om getuige van de Heere Jezus Christus te zijn!

        En getuige kan je niet of nauwelijks zijn als je jezelf opsluit.
        Nee, gaat dan heen en verkondigt het Evangelie tot aan de einden der wereld!

Reacties zijn gesloten.